Muzeum motoryzacji Henri’ego Malartre (Musée Henri Malartre)

Podczas gdy Twoi zwiedzający znajomi podziwiają architekturę, ty rozglądasz się po parkingach i fotografujesz motocykle? Na ulicy, zamiast za ubranym w tradycyjny ludowy strój mieszkańcem, oglądasz się za samochodem z przyjemnie brzmiącym bokserem? Czas wolny chętniej niż w parku spędzasz w garażu, polerując karoserię? Sądzisz, że to całe zwiedzanie jest zupełnie nie dla ciebie?

Mylisz się.

Dziś na blogu opiszę miejsce dla każdego fana motoryzacji, roweryzmu i... historii. Nieprzypadkowo znajduje się ono w pobliżu Lyonu, bo to właśnie tu, obok ośrodka paryskiego i niemieckiej prowincji Baden-Wurtenberg, rodziła się światowa motoryzacja!

automobil

Muzeum
Muzeum motoryzacji Henri’ego Malartre, bo o nim mowa, to miejsce niezwykłe. Znajduje się zaledwie kilkanaście kilometrów na północ od Lyonu, w bardzo malowniczej okolicy, a część kolekcji umieszczona jest w średniowiecznym zamku. Eksponaty są jedyne w swoim rodzaju. Obejmują 150 samochodów powstałych od 1890 (!) do 1986 roku, 50 motocykli (lata 1903-1955) oraz 31 rowerów (1818-1960), zabytkowe pojazdy lyońskiego transportu miejskiego, oraz kilkanaście absolutnie unikatowych okazów (głównie ze względu na ich użytkowników), np.:
  • Mercedes Hitlera,
  • Packard Edith Piaf,
  • Hispano-Suiza generała de Gaulle’a,
  • czy Renault Espace Jana Pawła II.

Wszystkie eksponaty posiadają bogate opisy zawierające także (albo głównie) szczegóły techniczne – nowatorskie rozwiązania, sprytne wynalazki, a czasem typowe wady konstrukcyjne: wszystkiego dowiecie się z tabliczek – niestety tylko, jeśli mówicie po francusku. Dlatego przed zwiedzaniem warto zaopatrzyć się w broszurę w języku angielskim, gdzie opisane są najciekawsze eksponaty. Jednak nawet i bez tego, kolekcja robi niesamowite wrażenie – to prawdziwa uczta dla oczu, te wszystkie automobile z czasów, gdy oprócz funkcjonalności, producenci dbali także wyjątkowo o estetykę (nie ma tu żadnych odpowiedników multipli…). Ponadto można dowiedzieć się w którym roku w rajdzie samochodowym wystartował po raz pierwszy samochód elektryczny (no dobra, powiem wam, bo to mega ciekawe – w 1895!), kiedy miał miejsce pierwszy wyścig kolarski, kiedy powstał pierwszy silnik benzynowy i poznać wiele innych ciekawych faktów z historii motoryzacji.


Niektóre z eksponatów wciąż biorą udział w wyścigach klasycznych samochodów i motocykli we Francji i za granicą!

Muzeum podzielone jest na dwie części: pierwsza to zamek, z najstarszymi samochodami, motocyklami i rowerami; w drugiej, mieszczącej się w dwóch halach nieopodal zamku (po drugiej stronie parkingu) znajdziecie nowsze (ha ha - wyprodukowane po 1905 r.) eksponaty, auta wyścigowe i należące do znanych osobistości oraz pojazdy transportu publicznego.


Założyciel i siedziba muzeum
Henri Malartre wcale nie miał ambicji, by stworzyć pierwsze we Francji muzeum motoryzacji. W 1929 r. założył… stację demontażu pojazdów i handlował używanymi częściami. Dwa lata później w jego ręce trafił Rochet-Schneider z 1898 roku, z jednocylindrowym silnikiem z tyłu oraz dwoma rzędami siedzeń umieszczonymi vis-a-vis. Pojazd tak urzekł mechanika, że nie miał on serca go demontować. Od tego egzemplarza zaczęła się kolekcja Henri’ego Malartre. On sam w czasie wojny dołączył do francuskiego ruchu oporu, a w 1944 r. został aresztowany i osadzony w obozie koncentracyjnym. Po wojnie okazało się, że jego warsztat został zdemolowany, ale 17 starych aut, ukrytych w magazynie i nieznalezionych przez Gestapo, przetrwało. W 1959 r., z pomocą swojej żony Renée, Henri zakupił zamek Rochetaillée na wzgórzu nad doliną Saony i założył tam pierwsze francuskie muzeum motoryzacji. Oficjalne otwarcie nastąpiło 31 maja 1960 r., a miejsce szybko przyciągnęło więcej odwiedzających, niż wszystkie lyońskie muzea razem wzięte.


Historia zamku, w którym mieści się dziś część kolekcji, sięga XII w. Wtedy powstała tu budowla mająca pełnić nadzór i opiekę nad regionem, a także pobierać opłaty za połów ryb i transport rzeczny. W 1151 r., zamek trafił w ręce kościoła, w których pozostał aż do czasu rewolucji. W międzyczasie jednak budowla została zniszczona podczas wojen religijnych (XVI w.), a następnie odbudowana. W 1791 r. Rząd Rewolucyjny sprzedał posiadłość. Swój obecny wygląd zamek zawdzięcza renowacji z XIX w.


Informacje praktyczne
Godziny otwarcia: od wtorku do niedzieli: 10:30-18:00; każdy trzeci piątek miesiąca: 13-18:00 (w okresie zimowym warto sprawdzić na stronie muzeum – bywa otwarte tylko w weekendy).
Ceny: bilet normalny – 6 euro, ulgowy – 4 euro.
Dojazd: samochodem na parking pod muzeum: z Rocade Est (A 46) zjazd nr 2: Genay – Massieux. Autobusem nr 40 lub 70, przystanek Rochetaillée (Intermarché).
Więcej informacji na stronie muzeum: http://www.musee-malartre.com/

Musée Henri Malartre
645, rue du Musée
69270 Rochetaillée-sur-Saône
tel.: 04 78 22 18 80



2 comments: